Ugrás a tartalomra

Új vezetője van a Budafoki Mentőállomásnak

2015. november 04. szerda
Nagy Tibor augusztus óta látja el a Budafoki Mentőállomás vezetői tisztségét
Új vezetője van a Budafoki Mentőállomásnak

Nagy Tibor augusztus óta látja el a Budafoki Mentőállomás vezetői tisztségét. Feladatkörébe tartozik az egészségügyi eszközök kezelése, szükség esetén javíttatása, gondoskodik a gyógyszerek és kötszerek állandó rendelkezésre állásáról, valamint adminisztratív feladatok is ellát.

– Milyen szakmai múlttal rendelkezik?

– 1998-óta dolgozom a Mentőszolgálatnál, a gimnázium után itt kezdtem. Eleinte mentőápolóként, majd szakképzett mentőápolóként dolgoztam. 2008-ban szereztem mentőtiszti diplomát, azóta mentőtisztként dolgozom.

– Mekkora terület és hány beteg tartozik a Budafoki Mentőállomás ellátó körébe? Hány ember és milyen végzettségűek dolgoznak az állomáson?

– Ezt nehéz megválaszolni. Elsősorban Budafok-Tétény, a külső XI. kerületi részek, illetve szükség esetén, amennyiben a helyi mentőegységek foglaltak és valaki sürgős segítségre szorul, az agglomerációba is szoktunk vonulni (Budaörstől Százhalombattáig). A mentőállomáson egy orvos, öt mentőtiszt, tizenöt mentőápoló és tizenhat gépkocsivezető dolgozik.

– Mik a kerületre jellemző leggyakoribb riasztások?

– Főként belgyógyászati megbetegedések, szívinfarktus, tüdőbetegségek, asztma, stroke. Háztartási balesetek, közlekedési balesetek ritkábban – úgy értem, olyan baleset, ahol komoly személyi sérülés történik, ez valószínűleg a közútfejlesztés, azok biztonságosabbá válása miatt lehet. Nem beszélve arról, hogy az autók is egyre biztonságosabbak. Éves szinten megközelítőleg tízezer feladatot látunk el. Ezen feladatoknak csak egy része esetfeladat, vagyis amit laikus jelent be, pl. baleset. Egy jelentős része a feladatoknak sürgős mentőszállítás, amikor háziorvos vagy orvosi ügyelet kér mentőt, az általuk ellátott beteg kórházba szállításához, mert közben is felügyelet, esetleg további ellátás válhat szükségessé.

– Hány autóval tudnak vonulni a dolgozok és milyen eszközök találhatóak rajtuk?

– Összesen négy autónk van, egy 24 órában futó esetkocsi, egy 24 órában futó mentőgépkocsi és két autó, amik csak nappal futnak. Az esetkocsin gépkocsivezető és ápoló teljesít szolgálatot, egy orvossal vagy egy mentőtiszttel. A helyszíni beavatkozási lehetőségek tekintetében ez a két végzettségi szint lényegében azonos, a mai orvostechnikai fejlettség miatt. Ezen az autón minden olyan eszköz megtalálható, ami egy kritikus állapotú beteg ellátásához kell, illetve a személyzet is rendelkezik azokkal a kompetenciákkal, amik ehhez szükségesek. Pl. defibrillátor, EKG-monitor, lélegeztetőgép, pacemaker, sérültek rögzítéséhez szükséges eszközök, emelt szintű légútbiztosításhoz való felszerelés (intubáció), életmentő gyógyszerek. A másik három autó mentőgépkocsi, amin egy ápoló és egy gépkocsivezető vonul. A kevésbé súlyos betegek ellátását végzik, pl. végtagsérülések, törés, vérzés. Amennyiben kritikus állapotú beteggel találkoznak, akkor a megfelelő szintű segítség megérkezéséig rendelkeznek az ellátás megkezdéséhez szükséges felszereléssel és kompetenciákkal. Pl. oxigénterápia, infúzió bekötés, alapszintű légútbiztosítás, egyszerű eszközös lélegeztetés, automata defibrillátor. Így egy újraélesztést is el tudnak kezdeni.

– Sokan keresik fel személyesen önöket, hogy segítséget kérjenek. Mi az oka annak, hogy sokszor nincs senki az állomás területén?

– Fontos megjegyezni, hogy a mentőállomáson betegellátás nincs. Úgynevezett kulcsos mentőállomás vagyunk, ha minden autó kivonult, bezárjuk az állomást, mert a mentőkocsikra beosztott embereken kívül egyéb személy nincs a mentőállomáson. Sokszor tapasztaljuk, hogy a mentőállomásra jönnek be személyesen segítségért, vagy bejelenteni egy eseményt, esetleg a városi vonalon hívnak. Ez nem szerencsés választás, hiszen lehet, hogy nem tartózkodik senki az épületben. Amennyiben úgy ítélik meg, hogy a beteg nincs szállítható állapotban és azonnali ellátásra van szükség, hívják a 104-et. Amennyiben kocsiba ültetik és elindulnak a beteggel, célszerűbb egyből a kórházba indulni. Belgyógyászati esetekben a Szent Imre kórházba tartozik a kerület, baleset esetén, amennyiben egyszerűbb esetről van szó, hétköznap 8-20 között a kerületi szakrendelőbe lehet menni, ha komolyabb a baj, a János kórház az illetékes. Fontos, hogy a Szent Imrében nincs baleseti ellátás.

– Új állomásvezetőként milyen tervei vannak a jövőre nézve?

– Terveink közt szerepel egy alapítvány létrehozása, a mentőállomás és a kocsipark felszerelésének érdekében. A mentőállomás épülete erősen elhasznált, ezért felújításra szorul. Szeretnénk jobban becsatlakozni a kerület életébe, felvenni a kapcsolatot a társszervekkel, az önkormányzattal. A jó ismeretség és együttműködés mindenkinek előnyére válik. A kerületi neves eseményeken szeretnénk megmutatni magunkat, legyen az főzőverseny vagy rendőrnap. (Viszkocsil Dóra)

 

Kapcsolódó anyagok:

http://www.promontortv.hu/2015/11/09/uj-vezetoje-van-a-budafoki-mentoallomasnak/