Ugrás a tartalomra

Kérdések és válaszok a Budaörsi Repülőtér zajproblémáival kapcsolatosan

2021. január 22. péntek
A december 17-i lakossági egyeztetés alkalmával abban állapodtak meg az érintett felek, hogy a kisrepülők által okozott zajproblémákkal kapcsolatos a még egyelőre megválaszolatlan vagy pontosításra váró kérdéseket a repülőtér vezetősége, illetve Karsay Ferenc polgármester írásban megválaszolja.
Kérdések és válaszok a Budaörsi Repülőtér zajproblémáival kapcsolatosan

A korábbi megbeszélésen számos kérdést sikerült tisztázni, a felek között egyetértés volt már a kezdetektől fogva, miszerint az iskolakört módosítani kell a zajcsökkentés érdekében.

A lakosság kérdései között egyebek mellett szerette volna a repülőtér vezetőségének véleményét is megtudni a módosított iskolakör hatósági álláspontja kapcsán. A hatóság indoklása szerint ugyanis a tanuló pilótákat csak derékszögekkel rendelkező forgalmi körön lehet oktatni. A repülőtér arról tájékoztat levelében, hogy szigorú szakmai szempontok mentén a módosítást támogatják, ugyanakkor annak elfogadása kizárólag a Légügyi Hatóság hatáskörébe tartozik. Felhívták továbbá a figyelmet, hogy egy esetleges módosítás tervezete nem feltétlenül tud teljes mértékben megegyezni a korábban benyújtott petícióban foglaltakkal, a módosítás során elsődlegesen repülésbiztonsági faktorokat kell értékelniük.

Arra a lakossági kérdésre, hogy milyen szankciókat alkalmaz a reptér a szabályszegő pilótákkal szemben és vajon ezek mértéke arányban áll-e a szabálysértés mértékével, válaszukban biztosították az itt élőket, hogy feltétlenül indokolt esetben akár meg is tagadhatják a repülőtér használatát adott pilótával szemben. Hozzátették, hogy ,,a légijármű adottságaiból következő lassú vertikális emelkedést a pilóták felé büntetni nem tartják jogosnak".

A lakosságot képviselők Karsay Ferenc polgármester közbenjárását kérték abban, hogy a zajmérések 2021 nyár végéig tartsanak, mert tavasszal és nyáron sokkal többen repülnek, mint ősszel. A polgármester a kérést támogatja, csakúgy, mint azt is, hogy a mérések időpontját előre ne közöljék.  A válaszában kitér azonban arra, hogy nem kíván a szakértő cég mérési módszertanába beleszólni. A cél az, fogalmazott Karsay Ferenc, hogy reális, akár egy jogvitában is megvédhető szakmai anyag jöjjön létre a rendelkezésre álló adatokból.

Az összesen 16 kérdést tartalmazó dokumentumban az ott élők többsége azt is tisztázni kívánta, hogy az előírt 300 m-es repülési magasság mihez van viszonyítva, mennyi lesz a magasság a módosított iskolakörök fordulóinál, vagy éppen azt, hogy milyen megoldást javasolnak az alacsonyan repülő tanuló kirepülők miatt, az iskolakör módosításának elfogadásáig.

A repülőtér vezetése közölte, hogy a 300 méter magasság a legmagasabb tereptárgyhoz képest csak azokra a légijárművekre vonatkozik, melyek adott időpillanatban útvonalon közlekednek két repülőtér (vagy esetleg útvonalpont) között. A szabályzás célja, hogy a légijármű személyzete az útvonalrepülés végrehajtása során ne kerüljön túl közel olyan tereptárgyakhoz, mely a repülőgép épségét veszélyeztetné. (…)

A módosított iskolakör fordulóinál tervezett repülési magaságokkal kapcsolatosan kiemelték, hogy az eltérő teljesítményekből adódóan minden gép más és más vertikális sebességgel fog emelkedni, így egy forduló magasságát előírni nem lehetséges. A pilóták a lehető legnagyobb vertikális sebesség elérésére vannak utasítva, felszállási szakaszban egyéb követelmény támasztása nem lenne reális és megvalósítható. A lehetetlenséget alátámasztja az is, hogy amennyiben egy légijármű egy esetlegesen bevezetett magassági korlátozást nem tudna betartani, úgy kerülő útvonal számára nem kijelölhető a lakott területek, valamint a környező tereptárgyak miatt.

Jogszabályi kötelezettségüknek eleget téve továbbra is felhívják a pilóták figyelmét a legnagyobb vertikális sebesség elérésének fontosságára, valamint az annak elősegítéséhez szükséges repülési manőverek megtételére. A betartást aktív helyszíni (kiszállásos) ellenőrzésekkel igyekeznek a jövőben támogatni.