Hamarosan kézbesítik a 2020-as adóhatározatokat
A Képviselő-testület döntése nyomán jelentősen módosultak a helyi adó szabályok, az adózói kör többségének adókötelezettségét a szabályozás érinti. Fontos tudni, hogy a képviselő-testületi döntés az egyes adózókra vonatkozóan a most küldendő határozatok alapján hatályosul. A rendeleti szabály alapján a legtöbb esetben a kerületi adóhatóság magára vállalta azt a feladatot, hogy a helyi adókötelezettséget a rendelkezésére álló információk alapján állapítsa meg (kb. 95%-ban adómentességet), így közel 20.000 adózónak nem kellett adóbevallást/adatbejelentést benyújtania.
Ki kap határozatot általánosságban a mostani küldés során?
- Magánszemélyek kommunális adója adónemben valamennyi adóalany az alábbi két ok valamelyike miatt:
- a lakás után adómentességre jogosult, így adófizetési kötelezettsége nincs
- a lakás után a 2020. évi adómérték miatt adófizetési kötelezettsége változik (pl. bérbeadott lakás kapcsán).
- Építményadó adónemben feltétel nélkül minden üzleti célt nem szolgáló gépjárműtároló mentes az építményadó alól, így valamennyi magánszemély tulajdonos/haszonélvező mentesítő határozatot fog kapni.
A kereskedelmi egységek tulajdonosai az inflációkövető mértékű adómérték-változásról is határozatban értesülnek.
- Gépjárműadó adónemben:
- akinek az adó mértéke változott tavalyi év óta (általános szabály szerint 4 évente csökken az adó mértéke)
- aki tavaly vásárolt forgalomban lévő (használt) gépjárművet
- aki 2019 decemberében vásárolt új gépjárművet vagy helyezett forgalomba gépjárművet
- aki első ízben 2020. január 1-jén rendelkezik Budapest XXII. kerületi állandó lakóhellyel.
A 2020. január 15-i változás-bejelentési határidőhöz képest az adóhatóság ügyintézői 45 nap alatt a fentiek alapján közel 30.000 határozatot készítettek el. Tekintettel arra, hogy az adóhatósági megállapítás során a rendelkezésére álló adatok alapján döntött az adóhatóság, így kérjük az ügyfeleket, hogy figyelmesen olvassák át a kiküldött határozatokat és amennyiben mentesség/fizetési kötelezettség tekintetében a határozat tartalma nem a 2020. január 1-i állapotnak megfelelő, kérem szíveskedjenek az adóhatóság hivatalos elérhetőségein ezt jelezni, a kollégák a határozat tartalmát saját hatáskörben felül fogják vizsgálni (természetesen fellebbezésre és illetékfizetésre ebben az esetben nincs szükség!).
Fontos felhívni a figyelmet, hogy az ügyfelek döntő többségének – aki határozatot kap – nem 2020. március 16-a a 2020. I.félévi fizetési kötelezettségének a határideje, hanem a határozat kézhezvételétől számított 30 nap!
Természetesen az Adóügyi Irodán – amennyiben nem érkezik meg a küldemény határidőre – ügyfélfogadási időben csekket biztosítunk minden adózónak. A küldemények postára adása névsorrendben történik, tehát emiatt kaphatja meg akár két szomszéd eltérő időpontban is a küldeményét.
Fontos változás a korábbi évekhez képest adminisztrációs és költségtakarékossági okokból, hogy fizetési kötelezettség esetén a küldemények tartalmazzák a 2020. szeptember 15-i befizetéshez szükséges csekkeket is, ennélfogva 2020 augusztusában nem küld az adóhatóság általánosan fizetési értesítőt. Természetesen van mód egyénileg a megrongálódott, elveszett csekkek pótlására.
Valamennyi ügyfelünk, aki ügyfélkapuval rendelkezik, az egyenlegét az e-önkormányzat felületén (https://ohp-20.asp.lgov.hu/) le tudja ellenőrizni a küldemény megérkezéséig is. Az adófizetési kötelezettséget a csekkeken kívül átutalással és a https://budafokteteny.eado.hu/ oldalon - bejelentkezés nélkül az eseti befizetés menüpont alatt - bankkártyás befizetéssel is lehet teljesíteni.
A kiküldött csekkek tartalmaznak ún. QR kódot, amivel – okostelefon használatával – is be lehet fizetni az adókötelezettséget. Fontos tudni, hogy az iCsekk alkalmazás új verziója 2020. február 20. óta érhető el, csak ezzel lehet már befizetést elindítani (amennyiben régi alkalmazás van a telefonon, frissítést kell végrehajtani). Az alkalmazás szoftverfrissítésének letöltését követően az iCsekk alkalmazásban új regisztrációt szükséges kezdeményezni! Minden további információt az applikáció tartalmazza.
A vállalkozások – az előző évhez hasonlóan – cégkapura kapják meg elektronikusan a határozatokat, az egyenlegüket pedig elektronikusan az e-önkormányzat felületén tudják ellenőrizni (a fizetési kötelezettség 2020. évi határozat hiányában megegyezik a 2019. évi adókötelezettséggel).
További adóügyi információk az alábbi honlapon elérhetők:
https://budafokteteny.hu/ugyintezes/adougyi-iroda
Budafok-Tétény Önkormányzatának
adóhatósága