Ugrás a tartalomra

Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatója az új ügyeleti rendszerről

2024. szeptember 25. szerda
Az új egységes alapellátási ügyeleti rendszer célja, hogy minden beteg számára egyszerű hozzáférést és magas színvonalú orvosi ellátást biztosítson. Az Országos Mentőszolgálat által működtetett rendszer bevezetése 2023. február 1-jén indult. Az új ügyeleti rendszer 2024. október 1-től működni fog Budapesten is, így a működése a 19 vármegye korábbi csatlakozása után ezzel országosan egységessé válik.
Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatója az új ügyeleti rendszerről

1830 – az egységes ügyeleti hívószám

Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is egységesen: 1830. A hívás során a mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát, és az adott helyzetre legmegfelelőbb megoldást kínálja. Ez lehet telefonos tanácsadás, ellátóhelyre irányítás, ügyeletes orvos küldése, vagy sürgős esetben mentőautó riasztása.

Miért volt szükség az új rendszer bevezetésére?

Az új ügyeleti rendszerre azért volt szükség, hogy országosan egységes, magas színvonalú betegellátást biztosítsunk. A korábbi rendszerek helyett mostantól minden településen azonos feltételek mellett érhető el az ellátás, így a betegek egyformán magas minőségű szolgáltatást kapnak. A rendszer célja az is, hogy a háziorvosi és sürgősségi ellátás hatékonyan kapcsolódjon össze, csökkentve a várakozási időket és biztosítva a hatékony betegellátást.

Mikor működik az ügyelet?

Az egységes ügyeleti rendszer hétköznapokon 16:00 és 08:00 óra között, hétvégén és ünnepnapokon pedig 24 órás szolgáltatással áll rendelkezésre. Budapest sajátosságaihoz igazodva két telephelyen a szükséges esetekben a törzsidőn kívül is ellátást biztosítunk.

Kik vesznek részt az ügyeleti ellátásban?

Az ügyeleti ellátást orvosok, mentőtisztek és okleveles kiterjesztett hatáskörű ápolók nyújtják, akik munkájukat orvos felügyelete mellett végzik. Munkájukat ápolók és gépkocsivezetők segítik, az ügyeleti hívásokat pedig erre a feladatra kiképzett személyzet fogadja. Ez a csapat biztosítja, hogy minden beteg gyors és szakszerű ellátásban részesüljön, függetlenül az ellátás helyszínétől vagy idejétől.

Milyen esetekben kell az ügyelethez fordulni?

Akut, de nem közvetlenül életveszélyes, a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható panaszokkal a 1830-as szám hívása szükséges. Ilyen esetek lehetnek például:

  • Nagyon magas láz, amely nem csillapítható vény nélküli gyógyszerekkel
  • Hirtelen kialakuló fájdalom vagy görcsök
  • Bizonytalan hasi vagy mellkasi panaszok
  • Krónikus betegségek akut tünetei

Ha a helyzet életveszélyes (például erős mellkasi fájdalom, nehézlégzés, eszméletlenség), kérjük, hívja a 112-es segélyhívó számot!

Hogyan történik az ellátás?

A hívást követően a mentőszolgálat munkatársa telefonon keresztül kikérdezi a hívót a panaszokról, és azonnal javaslatot tesz a további lépésekre. Amennyiben szükséges, a beteget ügyeleti ellátóhelyre irányítja, indokolt esetben ügyeletes orvost vagy mentőt küld a beteghez.