Ugrás a tartalomra

Borlovag a világ vasútjáért

2014. szeptember 26. péntek
Borlovag a világ vasútjáért

Néhány napra hazajött Párizsból dr. Kopp Miklós, hogy a Szent Benedictus Borrenddel részt vegyen a 25. Budafoki Pezsgő- és Borfesztivál ünnepélyes megnyitóján. A velencei borrend tagja ugyanis a Vasúti Világegylet (UIC) árufuvarozási igazgatója, aki ideje jelentős részét a francia fővárosban tölti. A budatétényi Kopp Miklóssal párizsi munkájáról beszélgettünk.

- Mivel foglalkozik a Vasúti Világegylet?

- Fő területünk a szabványosítás, a szabályrendszerek, üzemeltetési és műszaki megoldások egységesítése annak érdekében, hogy világszerte működjön a vasút.

- Ez mit jelent?

- Harmadik éve dolgozom az UIC igazgatójaként, ahol feladataim közé tartozik az összes árufuvarozással kapcsolatos teendő a teherkocsik rakodási szabályaitól kezdve a fuvarlevelekig.

- Minden ország az UIC tagja?

- Nem, de a szervezet tagja a világ több mint kétszáz országa: az európai és ázsiai országok nagy része, a kisebb-nagyobb afrikai államok, valamint Ausztrália és Észak-Amerika is. A döntéseket a tagok hozzák meg, a nemzetközi szervezet csak az együttműködést koordinálja.

- Megválasztásakor egyik legfontosabb feladatának tekintette, hogy megoldja a papír nélküli elektromos fuvarlevelek kérdését. Sikerült?

- Németország és Franciaország, illetve Oroszország és Finnország között már papír nélküli az árufuvarozás, jól működik az elektronikus adatátvitel. Olaszország és Svájc is érdeklődik ez iránt, de ők csak akkor akarnak csatlakozni, ha már a konténerforgalmat is így bonyolíthatják, ez azonban még a következő időszak feladata.

- Egy kelet-nyugati áruforgalmi folyosó létrehozását is tervezték. Megvalósult?

- Az Európa és ?zsia közötti áruforgalom kilencvenkilenc százaléka még mindig hajón történik, nagyjából 45 nap alatt. Keressük a lehetőséget arra, hogy például Kínából Európába vasúttal lehessen szállítani, amely drágább ugyan, de csak 15-16 napig tart.

- Mikor előnyös az árut vonattal szállítani?

- Ha nagy távolságra viszik, ha nagy mennyiséget szállítanak vagy jól csomagolható a konténerekbe. A környezetvédelem szempontjából azonban mindenképpen a vasút a legjobb, hiszen annak a legkevesebb a károsanyag-kibocsátása.

- Harmadik éve olyan magas hivatali pozícióban dolgozik, amelyben magyar ember még soha. Kikkel versenyzett az igazgatói székért?

- Nyolcan jelentkeztünk erre az állásra, köztük spanyol, portugál és szerb szakemberek is. Rám esett a választás.

- Életútját tekintve szinte minden a vasúthoz köti, sok helyen eddig is vezetői posztot töltött be. Erre készült vagy így alakult?

- Már gyerekkoromban a vasút érdekelt. Moszkvában a Vasútmérnöki Egyetemen szakirányú mérnök-közgazdász diplomát, itthon pedig a Közgazdaság-tudományi Egyetemen gazdasági kapcsolatok szakközgazdász képesítést és egyetemi, doktori címet szereztem.

- Oroszul és angolul remekül beszél. Franciául is jól tud?

- Nem igazán, a százhúsz, az UIC-nál dolgozó kollégám azonban a világ különböző tájairól jött Japántól Madagaszkárig, Kínától Kanadáig, így az angol nyelv teljesen megfelelő. Nagyon érdekes, ahogy ez a sokféle kultúra egy helyen találkozik.

Tamás Angéla