Ugrás a tartalomra

BKK-s lakossági fórum a Városház tér, a belváros fejlesztéséről

2016. augusztus 05. péntek
Karsay Ferenc polgármester és Németh Zoltán alpolgármester - taps kíséretében - felszólították a BKK jelenlévő vezetőit, hogy záros határidőn belül oldják meg a legkritikusabb problémákat a Városház tér forgalomtechnikai kérdéseivel kapcsolatban
BKK-s lakossági fórum a Városház tér, a belváros fejlesztéséről

Nagy érdeklődés, zsúfolt terem fogadta a kerület vezetését és a szakembereket (főleg a tervező mérnököket), azon a BKK fórumon, amelyet 4-én, csütörtök délután tartottak Budafok-Tétényi Városháza dísztermében. Nem volt véletlen ez a fokozott lakossági jelenlét, hiszen a kerület belvárosának megújulása évek óta központi, tízezreket érintő kérdés. Az, hogy még vonzóbbá, szebbé és barátságosabbá váljon ez az igen forgalmas rész, legalább két-három évet kell még várnunk és addig több mint négy milliárd „kemény” forintot épít be a projektbe a főváros.

- Azt kértük, hogy olyan terv készüljön el, amely a kerületi lakosság igényeit maximálisan kielégíti. A legkomolyabb probléma jelenleg a buszmegálló, amely életveszélyes, alig nyolcvan centi széles, és ezt azonnal ki kell szélesíteni, nem megvárni, míg az átfogó beruházás elkészül, mert addig akár halálos baleset is történhet – címezte kérését Karsay Ferenc polgármester a megjelent BKK szakembereknek, amire a teremből vastaps volt a válasz. Azt is hozzátette, a belváros megújulásába még az is beleférhetne, hogy a Kossuth Lajos utca egyszer sétáló utcává váljon, de ez és a Mária Terézia utca kétirányúsítása csak akkor valósulhat meg, ha a kerületiek így szeretnék. Olyan sétáló utcát biztosan nem szeretnénk, amin nem akarnak sétálni - tette hozzá.

Németh Zoltán alpolgármester pedig arról szólt a fórumon, kétségeket megfogalmazó lakossági felvetésekre reagálva, hogy a biztonságos forgalom megköveteli a viszonylag sok lámpa telepítését.  - A Városházánál és az SZTK-nál is szükség van lámpás átkelőre, többek közt ez is meg fog valósulni, más forgalmi lámpás csomópontok mellett – mondta. – Szeretnénk elérni, hogy a Kossuth Lajos és a Mária Terézia utcákban jóval kisebb legyen a forgalom, csökkenjen a leterheltségük. Főleg azzal, hogy az ezeken az utakon csak áthaladó autósok (az átmenő forgalom) lehetőleg kerüljék el ezt a két utcát és szokjanak át a 6-os útra. Megpróbáljuk „terelni” ezeknek az autósoknak a gondolkodását – az alpolgármester gondolatait szintén nagy taps fogadta, különösen, amikor kérte a BKK szakembereit, hogy a villamospótlást haladéktalanul szervezzék át az itt élők igényei szerint.

A fórumot Nyul Zoltán, a BKK Zrt. stratégiai, innovációs igazgatója vezette, a részletes terveket pedig Szilágyi Tibor, a BKK Zrt. szakterületi vezetője – ő kapta a legtöbb kérdést a megjelentektől – és Dohány Máté tervező mérnök (FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.) ismertette, ez utóbbi főleg biztonsági oldalról. Az előadók vetített képek segítségével mutatták be a jelenlegi, majd a tervezett helyzetet a kerület legfontosabb teréről, a Mária Terézia és a Kossuth Lajos utcáról.

- A leromlott állapotú Városház térnek és környékének a rendezése régóta húzódó feladat – szögezték le. A fejlesztéshez szükséges tervek elkészíttetése a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a BKK Zrt. feladata, amihez fejlesztési megállapodás keretében forrást is biztosított a Főváros. A jelenlegi állapotot jól ismerik az itt élők, például a rossz minőségű útburkolatot, a keskeny gyalogos felületeket, a nem megfelelő vízelvezetést, a felújításra váró zöldterületeket.

A Városház téri villamos végállomás átépítésével lehetővé válik az alacsonypadlós villamos szerelvények közlekedése. Ezzel párhuzamosan megújul a Kossuth Lajos és a Mária Terézia utca, illetve a Mária Terézia – Kossuth Lajos – Tóth József utcák csomópontjában körforgalom épül, a beruházás keretében továbbá B+R parkoló és gyalogos átkelők épülnek, megújul a Budafoki elágazás, Savoyai Jenő tér és a Leányka utcai villamos megálló is.

- Megújul a villamospálya a Demjén István utca és a Városház tér között, új, megfelelő szélességű buszmegállók és buszsáv épül a Mária Terézia utcában, amely a jelen tervek szerint egyirányú marad, de a későbbi változtatásra is meghagyják a lehetőséget. Akadálymentesítjük a peronokat, korszerű utcabútorokat és buszváró pavilonokat telepítünk – sorolta tovább Szilágyi Tibor, aki ezután rengeteg kérdést kapott összesen legalább húsz kerületi lakostól. Többen a forgalomlassító Tóth József körforgalom létesítését kifogásolták, helyette lámpás csomópontot javasolva, de a villamos végállomás, buszmegálló zajosságát is szóvá tették, különösen a tízemeletes lakóházakban élők.

Sok kérdésre választ kaptak a fórumon megjelentek. A szakemberek jelezték, forgalmi szimulációval vizsgálták, jelzőlámpás vagy körforgalmi csomópontot lenne-e érdemesebb kialakítani a Tóth József utcánál. Ennek során az utóbbi megoldás bizonyult előnyösebbnek. Megígérték azt is, megvizsgálják, hogyan lehet módosítani a terveket az elhangzott igények alapján. Az csak két-három év múlva derülhet ki igazán, hogy a tervezők mennyire tudták figyelembe venni az igényeket, kéréseket.

Temesi László

A BKK létrehozott egy önálló email címet is, amelyre várják a lakossági észrevételeket, lehetőleg augusztusban. A cím: varoshazter@bkk.hu

 

Szilágyi Tibor prezentációja letölthető innen

A Budafoki elágazás tervrajza letölthető innen

Mindszenty Anett prezentációja letölthető innen