Ugrás a tartalomra

Megújul a Városház tér és környéke

2016. augusztus 26. péntek
Karsay Ferenc polgármester az életveszélyes buszmegálló azonnali kiszélesítését kérte a BKK lakossági fórumán, a Városházán
Megújul a Városház tér és környéke

Nagy érdeklődés, zsúfolt terem fogadta a kerület vezetését és a szakembereket (főleg a tervezőmérnököket) azon a BKK-fórumon, amelyet augusztus 4-én tartottak a budafok-tétényi Városháza dísztermében. Nem volt véletlen ez a fokozott lakossági érdeklődés, hiszen a kerület belvárosának megújulása évek óta központi, ezreket érintő kérdés. Ahhoz, hogy még vonzóbbá, szebbé és barátságosabbá váljon ez az igen forgalmas környék, legalább két-három évet kell még várnunk, addig több mint négymilliárd forintot épít be a projektbe a főváros.

Megújul a Városház tér és környéke– Azt kértük, hogy olyan terv készüljön el, amely a kerületi lakosság igényeit maximálisan kielégíti. A legkomolyabb probléma jelenleg a buszmegálló, amely életveszélyes. A járdasziget alig nyolcvan centi széles, ezt azonnal ki kell szélesíteni, nem lehet megvárni, míg az átfogó beruházás elkészül, mert addig akár halálos baleset is történhet – címezte kérését Karsay Ferenc polgármester a BKK szakembereinek. Szavait egyetértő taps kísérte a teremből. A kerület vezetője hozzátette: a belváros megújulásába még az is beleférhetne, hogy a Kossuth Lajos utca egyszer sétálóutcává váljon, de ez és a Mária Terézia utca kétirányúsítása csak akkor valósulhat meg, ha a kerületiek így szeretnék. – Olyan sétálóutcát biztosan nem szeretnénk, amin nem akarnak sétálni – szögezte le Karsay Ferenc.

Németh Zoltán alpolgármester a kétségeket megfogalmazó lakossági felvetésekre reagálva kifejtette: a biztonságos forgalom megköveteli, hogy viszonylag sok közlekedési lámpát is telepítsenek a térségben. – A Városházánál és az szakorvosi rendelőnél is szükség van lámpás átkelőre, többek közt ez is meg fog valósulni más forgalmi lámpás csomópontok mellett – mondta. – Szeretnénk elérni, hogy a Kossuth Lajos és a Mária Terézia utcában jóval kisebb legyen a forgalom, csökkenjen a leterheltségük. Ezt főként úgy szeretnénk elérni, hogy ezeket az utakat az átmenő forgalom lehetőleg kerülje el, és azok, akik csak áthaladnak a kerületünkön, szokjanak át a 6-os útra. Az alpolgármester gondolatait szintén nagy taps fogadta, különösen, amikor azt kérte a BKK szakembereitől, hogy a villamosok pótlását haladéktalanul szervezzék át az itt élők igényei szerint.

Megújul a Városház tér és környékeA fórumot Nyul Zoltán, a BKK Zrt. stratégiai, innovációs igazgatója vezette, a részletes terveket pedig Szilágyi Tibor, a BKK Zrt. szakterületi vezetője (ő kapta a legtöbb kérdést a megjelentektől) és Dohány Máté tervezőmérnök (FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.) ismertette. Az előadók vetített képek segítségével mutatták be a jelenlegi állapotot és a tervezett átalakítást a Városház térnél, illetve a Mária Terézia és a Kossuth Lajos utcánál.

– A leromlott állapotú Városház térnek és környékének a rendezése régóta húzódó feladat – szögezték le. A fejlesztéshez szükséges tervek elkészíttetése a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a BKK Zrt. feladata, amihez egy fejlesztési megállapodás részeként forrást is biztosított a főváros. A jelenlegi állapotot jól ismerik az itt élők, például a rossz minőségű útburkolatot, a keskeny gyalogosfelületeket, a nem megfelelő vízelvezetést, a felújításra váró zöldterületeket.

A Városház téri villamos-végállomás átépítésével lehetővé válik az alacsony padlós villamosszerelvények közlekedése. Ezzel párhuzamosan megújul a Kossuth Lajos és a Mária Terézia utca, illetve a Mária Terézia–Kossuth Lajos–Tóth József utca csomópontjában körforgalom épül. A beruházás keretében továbbá B+R parkoló és gyalogosátkelők épülnek, megújul a budafoki elágazás, a Savoyai Jenő téri és a Leányka utcai villamosmegálló is. Megújul a villamospálya a Demjén István utca és a Városház tér között, új, megfelelő szélességű buszmegállók és buszsáv épül a Mária Terézia utcában, amely a jelen tervek szerint egyirányú marad, de a későbbi változtatásra is meghagyják a lehetőséget.

Akadálymentesítik a peronokat, korszerű utcabútorokat és buszváró pavilonokat telepítenek – sorolta a tervezett fejlesztéseket Szilágyi Tibor, a BKK Zrt. szakterületi vezetője, aki ezután rengeteg kérdést kapott a kerületi lakosoktól. Többen a Tóth József utcai körforgalom létesítését kifogásolták, helyette lámpás csomópontot javasoltak, de szóvá tették azt is, hogy túl zajos a villamos-végállomás és a buszmegálló a tízemeletes lakóházakban élők számára.

Sok kérdésre választ kaptak a fórumon megjelentek. A szakemberek jelezték például, hogy forgalmi szimulációval vizsgálták, jelzőlámpás vagy körforgalmi csomópontot lenne-e érdemesebb kialakítani a Tóth József utcánál. Ennek során az utóbbi megoldás bizonyult előnyösebbnek. Megígérték azt is, megvizsgálják, hogyan lehet módosítani a terveket az elhangzott igények alapján. Két-három év múlva derülhet ki, hogy a tervezők mennyire tudták figyelembe venni a lakossági igényeket, kéréseket. (Temesi László)