Ugrás a tartalomra

Megakadályoztuk a járatritkításokat

2016. december 01. csütörtök
A kerületi összefogásnak köszönhetően visszavonulót fújt a MÁV, és egyelőre meghagyta a korábbi menetrendet. Karsay Ferenc: Közös a siker
Megakadályoztuk a járatritkításokat

Ráijesztett a kerületiekre a MÁV, amikor kiderült, hogy decembertől jelentősen ritkítaná a járatokat és a vonatmegállásokat a kerületünkön áthaladó vasútvonalakon, így például a Hároson, megnehezítve ezzel több száz vagy akár ezer itt élő közlekedését, illetve munkába járását. A lakosság, az önkormányzat és az érintett vállalkozások összefogása azonban meghátrálásra késztette a vasúttársaság vezetését.

AMÁV járatainak ritkítása és a menetrend megváltoztatása a Városházán megtartott novemberi közmeghallgatáson merült fel, két kerületi lakos, Vörösné Gáspár Ibolya és Illés László mondta el az erre vonatkozó panaszát. A lakosok közölték, a 2016–2017-es menetrendtervezettel, amely december 11-én lépne hatályba, az a gondjuk, hogy az eddigi minden órai összeköttetés helyett most mindössze napi öt-öt vonat állna meg az állomáson. Hozzátették azt is: eddig mindig közmegelégedésre készítették el a MÁV-menetrendet, de most esélyük sincs arra, hogy ezt megváltoztassák. Beszéltek ugyanis a személyszállítási csoporttal, és azt mondták, hogy az új menetrend már nyomdában van, azzal már nem lehet mit kezdeni, már hatályba lép. A panaszosok ezért jelezték Karsay Ferenc polgármesternek és Szabolcs Attila országgyűlési képviselőnek is a problémát, bízva abban, hogy a több száz vagy ezer embert – munkába járót, hobbitelek-tulajdonost és nyugdíjast – érintő ügyet kivizsgálják a MÁV szakemberei, és mégis megváltoztatják elképzeléseiket. Hangsúlyozták továbbá, hogy a decemberre tervezett vasúti menetrend-módosítások rendkívül hátrányosan fogják érinteni Budafokot, mert Háros, Nagytétény és Diósd állomáson a járatok hétvégén egyáltalán nem, munkanapokon pedig csak ritkán fognak megállni. Karsay Ferenc polgármester Szabolcs Attila országgyűlési képviselővel együtt levélben kezdeményezett tárgyalást Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel, valamint Dávid Ilonával, a MÁV elnök-vezérigazgatójával.

Kérésüket megerősítette, hogy két nap alatt több mint ötszáz aláírást gyűjtöttek, és a lakossági tiltakozáshoz még néhány kerületi cég is csatlakozott a bejáró dolgozók érdekében.
A hárosi vasútállomással szemben lévő Duna Vitex Kft.-ben például - amely az önkormányzat stratégiai partnere - több mint százan dolgoznak, sokan bejárók. Móri Péter gazdasági vezető lapunknak kijelentette: mindent megtesznek azért, hogy minél komfortosabban érezzék magukat munkatársaik, s ehhez a jó közlekedés is hozzátartozik. Félnek attól, hogy ha a hárosi állomáson nem áll meg a vonat, olyan jelentősen megváltozik, illetve megnehezül a bejárás, hogy emiatt akár munkaerőhiány is felléphet. Erről beszélt az ügyet felkaroló RTL Klub híradójában a cég két dolgozója is, akik Pusztaszabolcsról járnak be, de ha a vonat nem áll meg a jövőben Hároson, nekik ez pluszidőt és -költséget jelent, mert más közlekedési eszközt is igénybe kell venni.

A környéken több nagy múltú cég van és rengeteg kis kft., amelyben több száz munkavállaló gondja szaporodna meg, ha életbe lépne a MÁV téli menetrendje az említett formában.
A tiltakozás egyelőre meghallgatásra talált a fejlesztési minisztériumban és a MÁV-nál is, a legújabb fejlemény az ügyben az, hogy marad a régi, kedvező közlekedési állapot az említett vonalakon.

– Örülünk a sikernek, amely lakossági-dolgozói-önkormányzati összefogásból született, de ez egyelőre részsikert, halasztást jelent, nem végleges állapotot. Ettől függetlenül mindent megteszünk a továbbiakban is, hogy szolgáljuk a kerület érdekeit – hangsúlyozta lapunknak Karsay Ferenc.

Hogy mi utalhat arra, hogy a MÁV még nem mondott le a menetrend megváltoztatásáról? A MÁV-tól november 22-én többek között a következő választ kapta felvetéseire az önkormányzat: A Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal átépítése a tervek szerint jövőre megindul. A forgalomkorlátozást, vágányzárat igénylő munkálatok megkezdéséig a járatok a decemberi menetrendváltás után is változatlan számban, gyakorisággal állnak meg a két állomáson. A vasúti menetrendet a felújítást követően a kedvezőbb pályaadottságokhoz és a várhatóan megnövekvő utazási igényekhez lehet majd igazítani. De hogy mit ért az állami vállalat konkrétan azon, hogy a menetrendet az utazási igényekhez kívánja igazítani, egyelőre még rejtély.

(Temesi László)