Ugrás a tartalomra

Küzdelem a közlekedésbiztonságért

2019. április 11. csütörtök
Veszélyes tehervonat, elakadt személyautó, leszakadó út egy kamion alatt – egyelőre ez a mérlege a Növény utca környékén zajló munkálatoknak
Küzdelem a közlekedésbiztonságért

Bár még csak egy hete, április 1-jén indult el a vasúti közlekedés a Kelenföld–Százhalombatta vonalszakaszon, az elmúlt pár nap nem telt eseménytelenül. A balesetek elkerülése érdekében a NIF Zrt. úgy tervezte, hogy betontömbökkel zárja le a rózsakerti átjárót, még mielőtt elindulnak a vonatok. Ezzel szemben március 28-án lakossági észrevételek érkeztek a Facebookra, hogy biztonsági berendezés és személyi biztosítás nélkül haladt át egy tehervonat az átjárón.

Küzdelem a közlekedésbiztonságértNégy nappal később a betonelemek még nem voltak kihelyezve, így egy személyautó behajtott az átjáróba, ahol elakadt, mert a sínek közül már felszedték az aszfaltot. A személyvonat még éppen időben meg tudott állni. Április 2-án a Dózsa György úti átjáróra terelt teljes közúti forgalom hatására leszakadt az út egy kamion alatt. Karsay Ferenc polgármester folyamatosan jelezte a felmerülő problémákat a beruházóval, és közölte: úgy tűnik, senkit nem érdekel a lakosság és a közlekedők biztonsága.

Kötöttpályás közlekedés 1899-től halad át a lakóhelyünkön. 111 évvel ezelőtt építették meg az első HÉV- és vasúti megállókat a kerületünkben, ezzel téve lehetővé a távolabbi települések gyors elérését. „Közel száz éve várjuk, hogy a nagytétényi átjáróban ne kelljen keresztezni a síneket, így sokkal biztonságosabb és gyorsabb lenne a közlekedés. Erre a Növény utcai aluljáró lenne a megoldás, aminek az építése még mindig tart, pedig már a tervek szerint a kivitelezőnek át kellett volna adnia” – mondta Karsay Ferenc polgármester. Hozzátette: a legújabb információk szerint hónapokkal később fog elkészülni az új átjáró, addig a teljes közúti közlekedési forgalmat a Dózsa György úti átjáróra terelik, míg meg nem nyitják a rózsakerti átjárót. Itt a gyalogos és a kerékpáros közlekedés tilos, mégis sokan inkább átmásznak az akadályokon, hogy átjussanak a másik oldalra. A helyszínen több lakost megkérdeztünk, hogy tudják-e, jár a vonat és ezért is balesetveszélyes bukdácsolni a sínek között. Vegyes válaszokat kaptunk. Volt, aki tudta, de nem akart kerülni, sokan azonban nem hallottak róla, hogy bármikor jöhet a vonat, hiszen még folyik az építkezés. A NIF Zrt. közleményében az olvasható, hogy a tervek szerint április 16-án reggel 9 órakor befejeződik a biztonsági rendszer tesztüzeme, így megnyitják a forgalmat a közlekedők előtt az ideiglenesen lezárt rózsakerti átjáróban. Ha ez megtörténik, kicsit csökkenhet a dugók mértéke. 

A 40A vasútvonal és az M0-s autóút párhuzamosan történő felújítása sok bosszúságot okoz a lakosság és a közlekedők számára. „Ilyen nagy léptékű beruházásoknál természetes dolog az, hogy a nagyobb közösség érdekében tűrni kell a kisebb közösségnek, viszont az nem elfogadható, hogy az itt élők érdekeit semmilyen formában nem veszik figyelembe” – mondta Karsay Ferenc. Hozzátette, hogy az emberek biztonsága a legfontosabb, így mindent megtesz azért, hogy ez biztosítva legyen. A Kelenföld–Százhalombatta vonalszakasz vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése projekt a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A fejlesztés részeként 20,5 kilométer hosszan a vasúti pálya teljes átépítését, korszerűsítését végzik el. A pálya nagyrészt 120 km/h pályasebességgel lesz járható. Az állomásokon és megállóhelyeken 55 cm magas peronok, peronaluljárók, rámpák, liftek, perontetők épülnek korszerű térvilágítási rendszerrel. A felsővezeték-rendszer teljes hosszában átépül. 

Sok ingázó jelezte a polgármesternek, hogy a Háros és Nagytétény-Diósd állomásokon ritkán fognak megállni a vonatok. Ezért a polgármester levélben kereste meg a MÁV vezérigazgatóját, hogy orvosolja ezt a problémát. Sikerrel járt a tárgyalás, mert az áprilisi ideiglenes menetrendben már háromszorosára sűrítették a megálló vonatok számát csúcsidőben. „Az az álmom, hogy közösen hozzunk létre egy elővárosi vasút mintaprojektet, amelynek célja, hogy minél többen használják a vasutat a belváros elérésére. Budafok-Tétény minden adottsága megvan ehhez, de folytatni kell a fejlesztést, elsősorban a P+R parkolók kiépítésével” – mondta Karsay Ferenc polgármester.

(Viszkocsil Dóra)