Ugrás a tartalomra

Idén befejezik a szakrendelő belső felújítását

2018. november 17. szombat
Kiss Norberttel, a Dél-budai Egészségügyi Szolgálat főigazgatójával beszélgettünk
Idén befejezik a szakrendelő belső felújítását

Idén befejezik a szakrendelő belső felújítását  – Tavaly augusztus óta zajlik a Káldor Adolf Szakrendelő teljes belső felújítása. Mit sikerül korszerűsíteni?
– A munkák során megújul a komplett gépészet (a víz-, fűtés-, szennyvíz- és az erősáramú hálózat), végül a burkolatok is megszépülnek. Az alapoktól terveztük meg és építjük újjá a gyengeáramú hálózatot, ami a ház informatikai és telefonos hálózatának gerince. Az épület egyes területeit ütemezetten kiürítettük, megkezdték a munkát a kivitelezők, majd az elkészült és megszépült egységekbe visszaköltöztek kollégáim. Rendkívül összetett feladat egy ekkora intézmény felújítása, hiszen az élet nem áll meg, a betegeinket a nehezített körülmények között is el kell látnunk. Itt szeretnék köszönetet mondani minden dolgozónknak és valamennyi betegünknek az együttműködésért, a segítségért és legfőképp a türelemért.
– Meddig tart még a munka?
– Az épület jelentős részét már felújítottuk, birtokba vették a betegek és kollégáim. Az ütemterv szerint november vége, december eleje lesz fontos dátum, akkorra elkészülnek a jelenleg felújítás miatt nélkülözött rendelők is. Utána már csak a folyosókon, a lépcsőházban és a pincében dolgoznak.
– A betegeknek sok esetben igen sokat kell várni egy-egy vizsgálatra. Miért vannak várólisták?
– A Káldor Adolf Szakrendelő a XXII. kerület teljes lakosságának szakorvosi ellátását biztosítja. Az intézményben 8 és 20 óra között, két műszakban teljes kapacitással folyik a betegellátás. Napi ezer orvos-beteg találkozó van ez idő alatt. Egyes szakrendelésekre a rendelési idő alatt jóval több beteg érkezik, mint amennyi a szakma szabályai szerint ellátható, ezért van szükség az előjegyzési rendszer működtetésére. Az előjegyzés valamennyi szakma esetében érkezési sorrendben történik, ezt nem befolyásolja a betegek kora vagy neme. Egyes szakmákban néhány nap – egy hét a várakozás, bizonyos szakmákban ez akár hat hét is lehet. Orvosszakmailag indokolt esetben (vérzés, görcs, eszméletvesztés stb.) sürgős ellátást kapnak az intézménybe érkező betegek.
– Miért ilyen hosszúak az előjegyzések?
– Elöregedő társadalmunkban egyes szakmák (ortopédia, reumatológia, diabetológia, kardiológia) folyamatosan növekvő ellátási igénnyel szembesülnek, ezért gyorsan telnek a betegellátásra kiadható időpontok. Előjegyzésre az intézmény általában a következő hónapot nyitja meg, az adott szakma szabályai szerint 15-20 perces időközönként jegyeznek beteget. Távolabbi előjegyzés a betegek nagy számú lemorzsolódása, valamint az ellátásban dolgozók előre nem tervezhető távolléte miatt kevésbé hatékony betegellátást eredményez. Munkatársaim minden esetben felhívják betegeink figyelmét, hogy tájékoztassák az intézményt, ha nem veszik igénybe az előjegyzett ellátást, mert a bejelentett megüresedő időpontokat a várakozó betegek közül folyamatosan betöltik. Sajnos az előjegyzett betegek 10-15 százaléka nem jelenik meg a számára biztosított időben, erről nem tájékoztatja az intézményt, így sok esetben értékes előjegyzési időpontok vesznek el.
– Nagy a sorban állás a laborvizsgálatoknál is. Hogyan lehet ezen segíteni?
– A laboratóriumi vizsgálatokra folyamatosan nő az igény a lakosság részéről. Általában a hét első napjain jelentkeznek a legtöbben, kedd és szerda reggel sok esetben 300 beteg várakozik vérvételre. Érdekes módon a hét második felében (csütörtök, péntek) láthatóan kevesebben érkeznek. Javaslom a kerületi lakosoknak, amennyiben lehetséges, ezekre a napokra időzítsék a vérvételt. Rendelkezésre áll még egy lehetőség, a háziorvosi rendelőkben is van mód vérvételre hosszas sorban állás nélkül. Minden kerületi háziorvos kollégának biztosítjuk a vérvételhez szükséges összes felszerelést, és munkatársaim reggelente begyűjtik a levett vérmintákat. Természetesen folyamatosan azon dolgozunk, hogy még inkább betegközpontú ellátást biztosítsunk a jövőben.
– Az év első negyedévében helyezték üzembe és adták át ünnepélyesen az új, teljesen digitális mammográf készüléket, amelyet a tulajdonos fenntartó önkormányzat segítségével szereztek be. Hogyan segíti ez az ellátást?
– Ezzel a XXI. századi készülékkel sokkal részletgazdagabb, nagyítható felvételeket tudunk készíteni, a digitális felvételeket bármikor meg tudjuk tekinteni. Ez óriási lépés az emlőtumorok diagnosztikájában, a kerületi hölgyek szűrésében. Átszerveztük a röntgenosztály munkáját, radiológus orvosokra lebontva meghatároztuk az egyes személyek feladatait, kompetenciáit. Ezzel időt szabadítottunk fel a nagyobb számú mammográfiás vizsgálat elvégzéséhez. 2018. október végéig 2017 azonos időszakához képest havonta 35 százalékkal több mammográfiás vizsgálat zajlott.
– A szakrendelő közel 200 millió forintot költhet el az Egészséges Budapest Programhoz benyújtott sikeres pályázatának köszönhetően. Mire fordíthatják ezt az összeget?
– Közel 200 millió forintos eszköz- és műszerfejlesztési koncepciót dolgoztunk ki, amelynek az önkormányzatunk is aktív támogatója, hiszen 10 százalékos, 20 millió forintos önrész vállalásával segíti a pályázat sikerességét. Beszerzünk egy teljesen digitális röntgen felvételező gépet, sebészeti műtőasztalt és műtőlámpát, terheléses EKG berendezést, pályázati forrásból megújítjuk a számítógépes gépparkunkat monitorokkal, nyomtatókkal, valamint a rendelői vizsgálóágyakat, a várótermi és rendelői bútorokat. Idén befejezzük a teljes belső felújítást, és erre épül majd 2019–20-ban a tervezett eszközök pályázatunkban ütemezett beszerzése.

(Haraszti Gyula)